Dj’s van wie je hoopt dat ze eigenlijk nooit zullen stoppen… Mokum Magazine ontmoet Radio 2-icoon Jeroen van Inkel (60) bij Bagels & Beans Almere (Schutterstraat 5).
Voor welke bagel ga je?
‘Ik ga voor een smaakvolle bagel creamcheese met beenham.’
Stel dat er een videoclip wordt gemaakt over Amsterdam, welke soundtrack hoort daar dan bij?
‘Old Town van Phil Lynott is de eerste titel die bij me opkomt. Dat nummer gaat over het terugverlangen naar hoe het vroeger was. Als je wat jaren op de meter hebt staan, ben je geneigd om te mijmeren over lang vervlogen tijden. Amsterdam was in mijn ogen vroeger wat relaxter en overzichtelijker dan nu.’
Waarom woon jij als geboren Amsterdammer al jarenlang in Almere?
‘Toen ik op mijn eenentwintigste in de Pieter van der Doesstraat woonde, kreeg ik een huis aan de Jan van Galenstraat aangeboden. Dat huis was schots en scheef en er moest nog heel veel aan gebeuren. Tegelijkertijd kreeg mijn vrouw te horen dat er een woning in Almere vrijkwam waar we zo inkonden. Met de gedachte om ooit wel weer eens een keer terug te gaan naar Amsterdam zijn we verhuisd, maar van een terugkeer is daarna geen sprake meer geweest. Ik woon nu langer in Almere dan ik ooit in Amsterdam heb gewoond en ik zou ook niet meer terugwillen. Tenzij ik zo’n appartement in de buurt van de A’DAM Toren kan scoren, maar die beginnen geloof ik bij een paar miljoen?’
Vind jij het medium radio veel veranderd in de loop der jaren?
‘Ja, de radio maakt een minder groot onderdeel uit van ons leven. Als er vroeger iets gebeurde, zette je de radio aan om te luisteren wat er aan de hand was. Nu pak je je telefoon en kijk je op Twitter. Destijds waren er nauwelijks alternatieven, maar inmiddels zijn er zó veel andere vormen van informatie en media en dat 24/7. De radio is daardoor wat minder belangrijk geworden.’
Wat is het verschil tussen de Van Inkel van nu en de Jeroen van toen?
‘De Van Inkel van nu ziet de dingen iets meer in perspectief. Vroeger was ik veel ambitieuzer. Ik wilde hoe dan ook verder in het radiovak, wat destijds best uitzichtloos was. Er was helemaal niks! Hilversum leek onbereikbaar, maar was wel mijn missie. Ik had een soort van jeugdige overmoed waardoor ik dacht dat het me wel zou lukken.’
Lees ook: ‘De druk van buitenaf om een relatie te hebben is heel groot’
Hoe zorgde jij er als dj voor dat je altijd bleef opvallen in het veranderende medialandschap?
‘De grote kracht van succes is originaliteit. Als een ander iets doet, vind ik het heel belangrijk om het juist níet te doen. Ik heb er wel eens moeite mee gehad dat anderen successen behaalden met een formule waar Adam Curry en ik ooit mee zijn begonnen. Denk aan duo-presentatie, gekke liedjes maken, veel jingles gebruiken. Op een gegeven moment dacht ik: dus datgene waar ik ooit mee begonnen ben, kan ik volgens mijn eigen theorie nu niet meer doen omdat vrijwel elke show zo in elkaar zit. Aan de andere kant heeft me dat wel scherp gehouden.’
Bovendien heb jij het geluk dat jij uit de tijd van de gevestigde namen komt – iets wat je nu niet meer zo snel kunt bewerkstelligen?
‘Dat is wel waar, ja. De huidige generatie heeft het moeilijker. Die zijn soms de hele week bezig met dingen verzinnen die het nieuws halen. Geslaagde acties worden vervolgens op allerlei mogelijke manieren uitgemolken. Bijna provocatief moet je tegenwoordig te werk gaan om je naam te vestigen. Door het verleden wat ik heb, kan ik nog altijd achter de grote namen van nu aanhobbelen. Wel op een afstand, maar dat is niet erg. Zelf doe ik ook niet zoveel extreme dingen meer. Ooit heb ik weleens een flitskastactie gedaan, waarbij de eerste die een flitskast bij me inleverde een reis naar Spanje won. Dat soort dingen doe ik niet meer.’
‘Ik maak thuis een lijst van 30 platen en daar doe ik best lang over’, zei je onlangs in een interview over je programma Van Inkel’s Choice. Hoe komt het dat een muziekkenner daar zo lang over doet?
‘Ik zoek graag onder de oppervlakte. Als ik bijvoorbeeld iets van The Doobie Brothers wil draaien, laat ik Long Train Running liggen omdat je die al zoveel hoort. Ik zoek liever even verder dan de bekende open deuren. Heel vaak gebeurt het dan dat ik iets tegenkom waarvoor luisteraars me later bedanken. Je hebt bijvoorbeeld meerdere versies van Money For Nothing van de Dire Straits. Dan draai ik dus de albumversie.’
Is er een artiest die jij al vanaf het begin van je carrière volgt?
‘Level 42 had ik snel in de gaten. Het nummer Love Games hadden wij bij Radio Decibel op 12-inch single. Later heb ik de band als een van de eersten in Nederland mogen interviewen in Paradiso. Laatst vond ik de opname terug van dat interview en ik moest heel hard gelachen hoe star struck ik was. Door de jaren heen ben ik Level 42 altijd in de gaten blijven houden.’
Tot slot: is er iets waar je ooit spijt van hebt gehad?
‘Toen Erik de Zwart in 1992 samen met Lex Harding met Radio 538 begon, werd ik gevraagd om met hen mee te gaan. Maar ze hadden nog geen FM frequentie en zaten in eerste instantie alleen op de kabel. Het zag er ook niet naar uit dat daar snel verandering in zou komen, dus toen heb ik de keuze gemaakt om bij Radio Veronica te blijven. Achteraf gezien heb ik mij vergist in de kracht van Erik en Lex.’
Productie Martijn van Stuyvenberg