Opticien: Ralph Optiek
Bril: Nike Vision
Cap: Mokum Made
Jeans: Amsterdenim
Sweater: The Jordaan Collection
Vorig jaar werd ik met een select gezelschap uitgenodigd voor de presentatie van een nieuw krokettenmerk. ‘Verrukkelijk zijn ze’, smakte een dame – type Oud-Zuid – naast mij. Na het derde exemplaar hing de ragout van gulzigheid op haar kin. ‘Heurlijk!’, brulde een andere genodigde, die zo te zien nog nooit van Sonja Bakker had gehoord. ‘Ja, ze zijn lekker’, beaamde ik, maar liet achterwege dat deze kroketten niet eens in de buurt kwamen van die van Holtkamp. Een maand later had ik een meeting in Brabant, de provincie van de Bossche Bol en jawel: binnen vijf minuten kreeg ik er één in mijn hand gedrukt: een worstenbroodje. ‘Deze zijn keilekker, de beste van heel Brabant’, verzekerde de man met wie ik een afspraak had. En zoals het een Amsterdammer betaamt, had uw hoofdredacteur ook daar weer een opmerking over. ‘Eten jullie er geen curry of een ander sausje bij?’
Lees ook: Slechts vijf eurootjes lichter
Hij keek me aan alsof ik zojuist had bekend dat ik oliebollen altijd met mayonaise eet. Hoofdschuddend: ‘Bende gij gek geworden? Nee, wij eten ‘m zó op. Onnavolgbaar, die Amsterdammers. Met jullie haring met uitjes én zuur!’ Ik hield me stil en dacht: ‘nou, geef mij maar een smeuïg saucijzenbroodje van Blommestein.’ Na deze belevenissen heb ik mij ingehouden toen een van onze stagiaires uit Hoofddorp op haar verjaardag onlangs een appeltaartje bij de plaatselijke patisserie had gescoord. Nee, ik heb haar níet gevraagd waarom ze niet even langs Winkel 43 op de Noordermarkt – om de hoek van onze redactie – was gelopen. Want inmiddels weet ik: wat van ver komt, is lekker. Maar wat uit Amsterdam komt, is véél lekkerder!
Martijn van Stuyvenberg
Hoofdredacteur Mokum Magazine