Topadvocaat Conchita van Rooij schittert normaal gesproken het liefst in haar lievelingskleur felrood, maar voor het NPO 1-televisieprogramma Blauw Bloed maakte ze graag een uitstapje naar het koninklijk blauw. Vorige maand maakte Conchita haar opwachting in dit royalty tv-programma en sprak zij over echtscheidingen binnen de koninklijke kringen, want ook daar komen scheidingen voor. In koninklijke kringen werd een echtscheiding vaak gezien als een ramp voor je reputatie. Maar hoe zit het met de reputatie van een advocaat?

Bij de invoering van de Advocatenwet in 1952 zei de toenmalige minister van Justitie: ‘In het algemeen is de advocaat beter dan de reputatie die zijn beroep geniet.’ Wat is jouw gedachte hierover? Vind jij dat een goede advocaat een smetteloze reputatie dient te hebben?

‘Nederland kent inmiddels ongeveer 18.000 advocaten. Om te denken dat al deze mensen een smetteloze reputatie hebben, lijkt mij niet geheel realistisch. Advocaten zijn ook maar mensen – en die maken fouten. Maar ik ben wél van mening dat advocaten een grotere verantwoordelijkheid toekomt. Dus op de vraag of een goede advocaat een smetteloze reputatie dient te hebben, kan ik met volle overtuiging ontkennend antwoorden. Smetteloosheid is aan geen enkel mens toebedeeld, dus ook niet aan advocaten. Mijns inziens dien je als advocaat natuurlijk wel bewust te zijn van het feit dat je als advocaat aan een hogere maatstaf dient te voldoen. Daarentegen geloof ik er ook heilig in dat men van fouten leert en met die levenslessen kan je als advocaat je cliënt weer beter bijstaan.’

Met ongeveer 18.000 advocaten in Nederland is er voor de potentiële cliënten zeker wat te kiezen. Hoe zorg jij ervoor dat jij als topadvocaat Conchita van Rooij er toch tussenuit blijft springen?

‘Van jongs af aan was ik al anders dan de andere kinderen. Ik sprong er altijd tussenuit en dit gegeven ben ik later volop gaan inzetten in mijn werk. Naast advocaat ben ik natuurlijk ook een ondernemer met een eigen bedrijf. Zichtbaarheid is iets waaraan ik veel waarde hecht. Het is voor potentiële cliënten natuurlijk zeer belangrijk om te weten met wie zij te maken hebben. Daarom zorg ik niet alleen op social media, maar ook op de mainstream media – zoals radio en televisie – dat ik zichtbaar ben. En in elke uitzending en social media post breng ik de persoonlijke ‘Conchita-touch’ aan. Het gaat natuurlijk bovenal om de juridische kennis, maar door een persoonlijke ‘touch’ toe te voegen, leren de kijkers en/of luisteraars mij ook op persoonlijk vlak een beetje kennen. And I always play hard to forget!’

Lees ook: Conchita van Rooij: ’Ook via social media probeer ik mensen te helpen’

Een persoonlijke ‘touch’ zal door het merendeel natuurlijk als positief worden ervaren, maar hoe ga jij om met negatieve reacties op jouw werkwijze?

‘Zoals gezegd ben ik anders dan andere advocaten. Hier in Nederland wordt het niet altijd gewaardeerd als je met je hoofd boven het maaiveld uitsteekt. Negativiteit blijft er altijd, maar ik heb mezelf altijd geleerd om vooral naar het positieve te kijken. Wat je aandacht geeft, wordt groter!’

www.vanrooijadvocaat.nl