Geen zout en peper, maar chili olie, gyozasaus en chilivlokken op tafel. Maak kennis met Sapporo in de Pijp.
De entree van Sapporo Ramen SORA aan de Ceintuurbaan lijkt door de smalle, haast verstopte deur meer op de ingang van een woonhuis. Het is makkelijk om op straat erlangs te lopen zonder je te realiseren dat er zich binnenin een ramen restaurant bevindt.
Achter de naam van Sapporo Ramen staan de hoofdletters SORA. Dat roept vragen op. Wat ze betekenen? Manager Hiroaki – geen idee of dat zijn voor- of achternaam is, trouwens – vertelt ons dat sora Japans is voor ‘lucht’. De uitbater werkte ooit als chef-kok in Parijs en verhuisde naar Amsterdam om hier zijn droom waar te maken. Zijn poëtisch geformuleerde gedachte: hij wilde dat het succes van Sapporo zou zweven langs de onzichtbare limiet van de lucht naar de hemel, vandaar dat hij sora in de naam plaatste.
Zijn droom is al aardig vervuld, want Sapporo heeft momenteel drie locaties in Amsterdam: op de Marco Polostraat, op de Ceintuurbaan en op de Albert Cuypmarkt. Laatstgenoemde draagt de naam KAZE Ramen House. Daar kan je meedoen aan een ‘spicy challenge’: als je een pittige bowl ramen opeet binnen 30 minuten krijg je een coupon van 50 euro.
In Japan staat ramen bekend als ‘soul food’. Oftewel: eten voor de ziel. Je betaalt daar zo’n vier euro voor een bowl en het wordt meestal twee keer per week gegeten. Alhoewel Sapporo niet aan zo’n prijs kan tippen, is het duidelijk dat de Japanse sfeer wel aanwezig is. Dit zie je terug in de geschilderde Japanse tekens op de muur, de traditioneel Japanse open keuken en allervriendelijkste service. Vergeten we bijna het belangrijkste, onze toepasselijke en ‘luchtige’ conclusie: de Japanse ramen is, zoals Charles Aznavour en Stromae zouden zingen: formidabel.
Productie Tara Burnam