Een nieuw fenomeen in Amsterdam: TikTok-rijen. Voor wie het heeft gemist: dat zijn lange rijen voor locaties die zich flink hebben gemanifesteerd op deze app. Het gevolg: juichende ondernemers met rinkelende kassa’s en jankende bewoners. Maar is het allemaal nou écht zo erg als het ons wordt voorgeschoteld door de media?
Café Winkel 43
(Noordermarkt 43)
‘Hier geen giga lange TikTok-rij voor de deur. Wel een rijtje, maar al na vijf minuten weet ik een tafeltje achter in het café te bemachtigen. Om mij heen hoor ik Engels, Frans, Spaans en een Slavische taal die ik niet kan plaatsen. Zo’n beetje iedereen eet appeltaart, slechts een aantal mensen is er voor de lunch. Per dag worden er bij Winkel 43 zo’n 100 appeltaarten gebakken en uit elke taart komen ongeveer acht stukken. Rekent u even mee?’
Fabel Friet
(Runstraat 1)
‘Ook hier is de wachtrij verrassend kort. Opvallend is de smalle stoep, waardoor de klanten van Fabel friet al snel op straat gaan staan. Ineens komt er een grote groep Belgische studenten. Met zo’n twintig man weten ze voor mij te glippen en ik kan weer achteraan aansluiten op de brug over de Keizersgracht. Nu is de stoep niet meer toegankelijk voor wandelaars. Na vijf minuten mag ik oversteken en ben ik een stapje dichter bij de ingang. Binnen bestel ik een patatje. Nog geen minuut later schreeuwt een medewerker ‘Tara’ In het Nederlands. Daarna ‘Tara’ in het Engels, voor het geval dat ik mijn voornaam niet in het Nederlands zou herkennen. Ik haal het warme bakje friet op en steek de straat over. De Belgische studenten doen hetzelfde zonder links-rechts-links te kijken. Een vrouw met blond haar op een e-bike sjeest langs, rijdt ze bijna aan en schreeuwt: ‘pardon?!’ De toeristen lachen wat onbeholpen en voorbijgaande Amsterdammers kijken geïrriteerd toe.’
Van Stapele Koekmakerij
(Heisteeg 4)
‘Hoe dichter ik bij Van Stapele kom, hoe meer ik de lucht van chocola en vanille opsnuif. De drie medewerkers die ik door het raam zie, lijken niet bezorgd te zijn over de lange rij die de hele stoep van de 30 meter lange Heisteeg bedekt en werken op een rustig tempo. Een man loopt langs met zijn Gazellefiets aan de hand (want deze straat is te vol en smal om te fietsen) en noemt de rij hoofdschuddend en met een blik van ongeloof ‘een kudde’. Na zo’n twintig (!) minuten schuifelen richting de deur kan ik binnen een koekje kopen. Wat opvalt is dat de meeste mensen hun koekjes meenemen in een blikje (waar je €5 extra voor betaalt).’
Van Wonderen Stroopwafels
(Kalverstraat 190)
‘Terwijl ik in de korte rij van zo’n acht mensen voor Van Wonderen wacht, maakt een jonge vrouw foto’s van haar stroopwafel met de winkel op de achtergrond. Ik sta na tien minuten wachten in de winkel. De vijf dames achter de balie lijken niet gefocust op hun werk. Ze staan met hun ruggen naar de klanten toe en praten over hoe laat ze naar huis gaan. Een van de meer oplettende medewerkers zegt soepel: ‘next one please!’ Degene achter de kassa draait zich om en zegt droog: ‘Oh, er staat gewoon een rij buiten.’ Mijn ‘verse’ stroopwafel is lauw en de stroop is zich ergens aan het verstoppen, maar niet in mijn wafel. Het is mij een wonder dat hier een rij staat, zeker omdat de kleinste maat zonder toppings maar liefst €6,95 kost.’
Van der Linde
(Nieuwendijk 183)
‘Shit, they only do cash’, is iets wat ik meerdere keren hoor in de rij bij Van der Linde. Eerst denk ik dat de rij kort is met zo’n zeven mensen buiten, maar dan zie ik dat er binnen ook nog eens tien personen staan te wachten. De ene helft wordt binnen naar de rechterbalie gestuurd voor de mergpijpjes en bitterkoekjes en de andere helft, die alleen voor het ijs komt, mag links aanhouden. ‘Hebben ze verschillende smaken?’ hoor ik achter mij. ‘Don’t know, ik denk het niet.’ Om mij heen zie ik vooral veel grijze mensen en een paar die daar niet ver vanaf zijn, dus niet echt het typische TikTok publiek. Als ik de prijslijst zie, denk ik even dat ik terug ben gegaan in de tijd. Een medium ijsje kost slechts €1,70. Voor deze prijs alleen al is het het waard om een paar minuten in de rij te staan om jezelf te verwennen met het alom bekende ijsje dat eigenlijk geen promo op welk platform dan ook meer nodig heeft!’
Productie Tara Burnam
TikTok-rijen TikTok-rijen TikTok-rijen