Deze week zag ik na lange tijd weer eens zo’n malle bloemetjesfiets tegen een lantaarnpaal staan met een Marqt-krat voorop. Aan de zijkant van zo’n gerecyled kratje staat: ‘Echt eten. Steeds meer mensen die het zien, proeven en doorvertellen. Mensen als jij en wij. Samen zijn we Marqt’.
Het woord ‘meer’ moet nu vervangen worden door ‘minder’. De ecosupermarkt, die ooit gefilterd kraanwater verkocht, maakte bekend dat ze in al die jaren nooit winst hebben gemaakt. Dus toch géén gat in de marqt! Slechts een handjevol elitaire quinoaknagers bleek bereid om 10 euro voor een gifvrij bakje aardbeien en €8,99 voor een blikje ansjovis te betalen. Lange tijd waren dat soort hoge prijzen hip. Ik heb wel eens voorzichtig tegen zo’n fervente zoete aardappelkauwer gezegd dat ik die winkel zo misdadig duur vind, maar toen viel ik ten deel aan een vernietigende blik en de vraag: ‘maar waar vergelijk jij het dan mee?’ De écht-eten-tegen-een-eerlijke-prijs-discussie win je nooit. Er zijn genoeg organische trutten die het doodnormaal vinden dat je voor een gezonde krop sla zeven euro neer moet tellen. Dit soort dames beweert met droge ogen dat Marqt zo duur lijkt omdat andere supermarkten zo goedkoop zijn.
‘Trouwens: wel geestig dat je in deze duurzame supermarkt alleen met plastic kan betalen’, zei Youp van ’t Hek vorig jaar in het Mokum Magazine jaaroverzicht.
‘No cash is veilig en duurzaam’: het staat er echt bij de kassa’s! #jeuk
Weet je wat ik denk? Dat we gewoon een beetje zeewiersnack-moe geworden zijn met z’n allen. Die (peper)duurzame gekte is eindelijk op z’n retour. Geen hond die er nog intrapt om vers gekonfijte processierupsen met Bio Nature Kraft-mosterd dressing te kopen bij die vrolijke veggies. Oprichter Quirijn Bolle was daar ook al achter en is met stille plantaardige trom vertrokken na zijn opmerking dat de investeerders van iedere euro niet meer dan 3 eurocent aan winst zouden mogen houden. ‘Winst moet je begrenzen’, riep Bolle, waarop hij zijn holle frasen en zijn vers gebakken groene lucht meteen in zijn eigen herbruikbare aktetas van 100% biologisch katoen kon gooien en de laan uit vloog.
Even een veiligheidswaarschuwing tussendoor: op de bakjes groentespreads rode biet-sinaasappel en doperwt-munt staat niet vermeld dat deze producten lactose en melkeiwit bevatten. Er is dus een gerede kans dat je 10 windjes per dag extra laat.
De laatste woestijn geoogste paprika’s en de paarse bloemkolen van fair trade veehouder Henk uit Hoogkarspel liggen er treurig bij. Marqt sluit de grote winkels en gaat nu verder op kleinere locaties. De nieuwe campagneslogan luidt ongetwijfeld: ‘klein is het nieuwe groot’. Terwijl de topmannen en de Raad van Commissarissen elkaar achter de schermen nog steeds in de haren schijnen te vliegen, is een herstructurering en strategiewijziging onafwendbaar. Met weemoed heb ik zojuist mijn laatste bakje dadels van Teler Kees gegeten. Nu maar hopen dat in augustus de vegan pepernoten zonder zuivel van mijn favoriete urban farmer bij Marqt in de aanbieding zijn. Want één ding zal wel nooit veranderen: bij de Marqt is je meier een euro waard!
Marqtijn van Stuyvenberq
Hoofdredaqteur Moqum Maqazine