Mokum Magazine hoofdredacteur Martijn van Stuyvenberg (46) zit dit jaar 25 jaar in het vak. Hij werkte voor de grootste tijdschrifttitels van Nederland en interviewde (inter)nationale wereldsterren als Beyoncé, Eminem, Robbie Williams, Fergie, Janet Jackson, Jody Bernal en Rihanna. In ‘Off The Record’ vertelt hij de verhalen achter de schermen.
Bijna was deze foto niet gemaakt. Naast mij staat Fergie, zangeres, frontvrouw van The Black Eyed Peas én een voortreffelijke ‘partner in crime’. Als ik het me goed herinner, was dit op 4 juli bij de TMF Awards in 2009. Het was een snikhete zomerdag – vandaar mijn glimmende kale bats. Niet alleen buiten liepen de temperaturen op: ook binnen was de warmte niet te doen. Tot overmaat van ramp kreeg ik bij aankomst te maken met een overijverige security medewerker. Ik had geen ‘all area’ toegangsbandje gekregen en de man in kwestie wilde mij niet naar boven laten. En dus stond ik samen met de dame van de platenmaatschapij onderaan de trap te trappelen van ongeduld. Dit terwijl direct bóvenaan de trap de geïmproviseerde kleedkamer van Fergie stond.
‘Kijk, dáár moet je zijn’, wees de geïrriteerde perspromotor naar het ‘hok’ waar Fergie zich moest omkleden. Ondertussen probeerde ze in allerijl het juiste toegangsbandje voor me te regelen en bleef de beveilingsmedewerker stoïcijns voor zich uitkijken. Het had een hilarische scène uit Fawlty Towers kunnen zijn. Terwijl de tijd wegtikte en ik over 5 minuten een interview moest doen, ontstond er onderaan de trap opnieuw een oververhitte, maar zin- en kansloze discussie. ‘Je hebt mij al urenlang heen en weer zien lopen, je wéét dat ik van hun platenmaatschappij ben. En je weet óók dat er vandaag journalisten zijn die een interview moeten doen met onze artiesten. Dit is toch een bespottelijke situatie?’, riep ze wanhopig. Fergie stond inmiddels bovenaan de trap te zwaaien. ‘Joehoe, ik heb nu toch een interview?’, riep ze. ‘Ja, met hém, maar hij mag niet naar boven van deze man!’ schreeuwde de persdame terug. En – enigszins wanhopig – tegen mij: ‘verdomme, ze hebben een heel strak schema, dit gaat allemaal van jóuw tijd af, hè? Oh, ik kan hier zo kwáád om worden!’
Lees ook: OFF THE RECORD #14: ‘Schijten in India’
Boven leunde Fergie over de balustrade en ze sloeg het knullige tafereel met verbazing gade. Ineens trok de dame van de platenmaatschappij me een paar meter opzij. Ze had een list verzonnen. Fluisterend: ‘Die security jongen is waarschijnlijk een ingehuurd studentje dat iets teveel op zijn strepen denkt te moeten staan. Ik loop nu eerst naar boven en ik vertel aan Fergie dat jij zometeen naar boven komt stormen. Vervolgens houd ik ‘m aan de praat. Zodra ik mijn perslijst onder zijn neus duw, kan jij ongemerkt achter hem langs naar boven glippen en kun je – als het lukt – alvast het interview met Fergie doen. In die 20 minuten dat jij boven zit, moet ik dat !&$%@^-bandje toch wel eens een keer hebben geregeld voor je.’
Aldus geschiedde: ik ging een meter achter de security man staan en voelde me als een kind dat op het punt stond om belletje te gaan trekken. De gepokt en gemazelde Black Eyed Peas-begeleidster liet met een zogenaamd charmeoffensief haar schema aan hem zien en ondertussen holde ik naar boven en vloog de kleedkamer van Fergie binnen. Laatstgenoemde sloeg meteen de deur achter me dicht. ‘Welkom, verstekeling! Glaasje water voor de schrik?’