Ster-reclames sla ik meestal over. Die stoel van Willeke Alberti wil ik niet. En een traplift? Doodeng. Een keer geprobeerd, nooit meer. Maar één Sterspot, daar is een menselijk drama zo vet uitgebakken dat ik er met betraande ogen naar zit te kijken. Dat is die intens verdrietige man, die in zijn auto de radio heeft aanstaan, waardoor hij met een diep dramatisch lied keihard meezingt.

Nou ja, zingen kan je dat niet noemen. Hij jammert zijn intense verdriet over het gemis wat hij gaat lijden. Dat iedereen dit diep beleefde verdriet over het verlies wat hij binnenkort gaat lijden intens meevoelt door de manier waarop hij zijn verdriet over het op handen zijnde afscheid uitschreeuwt.

Ik voel intens met de arme ziel mee, mijn wangen zijn kletsnat van dikke tranen. Wat is er met die arme stakker gebeurd dat hij zijn verdriet met de hele buitenwereld wil delen? We verdragen zijn verdriet, dat hij met ons wil delen, nauwelijks het gaat te ver. De spanning van wat hier gebeurt wordt plotseling doorbroken, net op het moment dat wij ook in tranen zijn, klopt er een vrouw op de autoruit. De man stopt met zijn luide klaagzang. De vrouw zegt kalmpjes tegen haar door verdriet overweldigde echtgenoot: ‘Kom op schat. Je moet nu echt naar buiten komen. Je nieuwe auto staat klaar om te vertrekken.’

Lees ook: Jubileum

De man snuit nu zijn neus, veegt zijn tranen weg en zet de autoradio uit. Hij loopt met zijn vrouw mee, samen stappen zij in een gloednieuwe Peugeot en rijden kalmpjes weg. Weg van het afgedankt ouwe Fiatje. Dit is – by the way – de mooiste reclame die ik ooit bij de Ster zag! Daar kunnen geen hondenbrokken en kattenvoer tegen op.

Dit in beeld gebrachte menselijke leed over afscheid nemen heb ik nooit in een Sterblok eerder gezien! Sterker nog, mijn kleindochter overkwam hetzelfde toen haar vader zijn oude Fiat inruilde voor een nieuwe. Ze was woedend dat die heerlijke oude auto, waarin ze zulke vrolijke ritten met de familie had beleefd, weggedaan werd. Ook zij huilde tranen met tuiten toen de oude brik van de familie werd ingeruild voor iets splinternieuws. Deze reclamespot is voor mij de beste reclamespot ooit, waarin eigenaardig menselijk gedrag keihard op de staart wordt getrapt!

Marjan Berk