Bril: Dick Moby
Opticien: Ralph Optiek
Sweater: Sneaker District
Cap: Mokum Made
Er wordt mij vaak gevraagd wat het allerleukste is om hoofdredacteur te zijn van Mokum Magazine. Vaak wordt gedacht dat het interviewen van bekende mensen op de eerste plaats staat. Fout! Nog veel mooier vind ik het om jong talent kansen te bieden om praktijkervaring op te doen. Als de dag van gisteren weet ik nog hoe ik ooit de supermarkt inrende om 5 exemplaren van het tijdschrift te kopen waarin mijn eerste artikel was gepubliceerd. Nu, ruim 25 jaar later, krijg ik er energie van als onze redacteuren in geuren en kleuren vertellen hoe hun interviews zijn gegaan. En dat ze aan het begin van de maand een paar extra exemplaren van Mokum Magazine mee naar huis willen nemen, zodat hun families en klasgenoten hun interviews kunnen lezen. Ik zie mezelf als hun coach, die hen vanaf de zijlijn erop wijst dat de middelmaat vaak regeert. Juist om die reden wil ik dat ze de allerbeste in dit vak worden. Op de Amsterdamse media opleidingen sta ik bekend als een combinatie van Anna Wintour en Louis van Gaal. Wie het doorzettings- en incasseringsvermogen heeft om met de strenge Mokum Magazine-hoofdredacteur om te gaan, wordt later een waardevolle aanwinst; daar ben ik 100% van overtuigd. En dat is misschien ook een mooie reden om voor nog geen vier tientjes per jaar (12 edities) abonnee – of liever gezegd: investeerder – te worden van dit mooie tijdschrift (zie pagina 50). Want laat ik eerlijk zijn: een blad maken kost handenvol geld, dus elke abonnee is een steuntje in onze rug. Niet eens zozeer voor mij, maar vooral voor de volgende generatie. Graag zou ik nóg meer ruimte creëren om jonge mensen een plek te bieden om mooie verhalen voor u te schrijven. En stiekem hoop ik natuurlijk ook dat ze over een tijdje zullen zeggen: ‘ik heb toch wel veel geleerd van die ‘boomer’ van Mokum Magazine!’
Martijn van Stuyvenberg
Hoofdredacteur Mokum Magazine