Wanneer ik in de donkere maanden last krijg van de winterblues, neem ik damesbladen-tips als ‘kijk een comedy film op Netflix’ niet meteen ter harte. Veel slapen is de beste remedie. Omdat ik al te lang op hetzelfde kussen lig, startte ik een online zoektocht naar twee nieuwe exemplaren. Bij de zoekterm ‘beste kussen’ zie je direct wie er bakken met marketinggeld tegenaan smijten en schreeuwen om de aandacht van de klant. ‘Koop het beste Matt kussen voor de perfecte ondersteuning. Ideaal voor zij- en rugslapers!’ gilt het merk Matt Sleeps.
‘Beste kussen – 1+1 gratis’ joelt concurrent Cloudpillo. Tot slot heeft Emma – The Sleep Company (‘voor alle slaapposities en lichaamstypes’) dromerige termen bedacht als ‘wolkenkussen’ en kun je er zelfs ‘gravity’, of ‘AirGrid’ kussens aanschaffen. Eén ding hebben de hijgerige aanbieders gemeen: je wordt overspoeld met reclamefoto’s van té frisse, blije en knappe acteurs, die (zíj wel!) heerlijk op een matras of kussen – al dan niet met traag- of koudschuim vulling – liggen te doezelen.
Lees ook: Dat moet wel een ‘echte’ Amsterdammer zijn!
Uiteindelijk ben ik te weinig alert om een gezond wantrouwen te creëren bij de hoge kortingen en kies ik voor ‘het unieke Edge support’ kussen van Matt Sleeps, met een hoes die gemaakt is van ‘natuurlijk Tencel’ en ‘een zijkant die volledig is omringd door een goed ventilerende 3D-ventilatie’. Ik bel nog even met de klantenservice van Matt Sleeps, nadat een chatbot heeft aangegeven dat de medewerkers ‘klaarwakker zijn om mij verder te helpen’.
Als ik aan ene Myrthe vraag wat er nou zo uniek is aan ‘een Edge support’ kussen, stamelt zij: ‘staat dat op onze website? Even kijken, hoor… Ik weet ook niet precies waarom wij dat zo noemen. Ik zet u heel even in de wacht en dan vraag ik het na bij mijn collega’s.’ Nooit eerder sliep ik zó slecht als in de afgelopen maand, met vele duizelige momenten overdag als gevolg. De verlossende tip kwam, hoe kan het ook anders, van mijn moedertje. ‘Haal je oude kussens van zolder en probeer het daar weer eens een paar nachtjes mee.’ Je raadt het al: ik slaap inmiddels als een roosje op mijn twee oude, flink versleten, ingedeukte en vormeloze kussens!
Martijn van Stuyvenberg
Hoofdredacteur Mokum Magazine
Ter gelegenheid van het aankomende 12,5 jarige jubileum van Mokum Magazine verscheen het boek Want In Mokum Ben Ik Rijk van uitgever en hoofdredacteur Martijn van Stuyvenberg. Het is een bundeling van zijn meest hilarische en waargebeurde korte verhalen, die zich allemaal in de hoofdstad afspelen. Dit boek is een feest der herkenning voor iedereen die in Amsterdam woont, of er heeft gewoond. Met een voorwoord van Mokum Magazine columniste Marjan Berk.
Prijs: €19.95 (inclusief verzendkosten)
Nu te bestellen via info@mokummagazine.nl