Lieve lezer, nadat ik het twaalf keer later nog eens had geprobeerd, liet ik de rekening van de boekwinkel meer even liggen. Er was nog een betaling die wachtte: het vakantiecentje voor mijn twee kleindochters, die met hun stralende overgangsrapport een oma-bonus hadden verdiend.
Ik was inmiddels een uurtje bezig met het proberen een betaling via de bank te regelen. Met als resultaat de boodschap op mijn scherm: ‘probeert u het later nog eens’. De rekening voor de boekhandel liet ik dan maar wachten, nu het douceurtje voor de kleindochters. Maar ook hier stootte ik als goedwillende klant mijn neus. Ook hier moesten we het later nog maar eens proberen.
Uitgeput van al dat proberen mijn zaakjes te regelen zonder resultaat, ging ik koffiezetten voor mijzelf. Denkend aan de tijd dat een bezoekje aan de bank altijd ontspannen en zelfs gezellig verliep. Ik kende bij de plaatselijke afdeling van mijn bank niets dan hartelijke verwelkoming, men kende mijn naam, dan werd er een stoel bijgeschoven en een vers kopje koffie gehaald. Het contact was vroeger voorbeeldig en werd snel vriendelijk afgewikkeld.
En nu was de enige boodschap digitaal: ‘Probeert u het later nog eens’.