Op de Brouwersgracht werd ik staande gehouden door een klein, parmantig meisje dat een map in haar handen hield. ‘Meneer, mag ik u wat vragen?’, vroeg ze. Ik knikte. ‘Mijn naam is Zara en ik wil u vragen of u wilt meedoen aan de Grote Clubactie.’ Ze legde uit wat er van me werd verwacht: ik kon 1, 2, 3, 4, 5 en zelfs meer lootjes kopen en daarmee zou ik haar hockeyclub steunen. ‘Drie euro per stuk zijn ze.’ Ze keek me verwachtingsvol aan. Tegen elke zwerver had ik gelogen dat ik zonder cashgeld de deur uit was gegaan, maar nu haalde ik meteen wat muntgeld uit mijn rechterbroekzak. Toen ik wilde tellen hoeveel loten ik ervoor kon kopen, schoof ze haar mapje de lucht in en riep: ‘nee, u hoeft geen geld aan mij te geven, u moet deze QR-code scannen en daarna moet u uw gegevens invullen. Zal ik u er even bij helpen?’ Enigszins teleurgesteld liet ik de munten weer in mijn broekzak rollen en las ondertussen op mijn telefoon: Ja! Ik koop een lot van Zara en steun AMHC Westerpark! ‘Dus ik krijg geen papieren lot?’, informeerde ik. Ze keek me aan als een klimaatactiviste aan wie ik advies vroeg voor een nieuwe airco. ‘Nee, alles gaat online.’
Lees ook: Het laatste compliment
En daar stonden we dan: zíj, de ongetwijfeld toekomstige Zakenvrouw van het Jaar en ik, de man van middelbare leeftijd met een nostalgisch verlangen naar de tijd van de strippen-, stempel- en spaarkaarten. Maar de uitvouwbare plattegrond is al tijdenlang vervangen door Google Maps, je bankzaken regel je al sinds jaar en dag via je bankieren app en nu is dus ook de in 1972 opgerichte Grote Clubactie volledig gedigitaliseerd. Het hockeymeisje nam waar dat ik er even van moest bijkomen. ‘U mag het ook thuis verder invullen, hoor’, sprak ze op geruststellende toon. En dat deed ik, na eerst te hebben gekeken wat ik kon winnen. Ook daarbij ging ik de mist in: ik verwachtte een boekenbon, een pannenset en een gezelschapsspel, maar zag een hoofdprijs van €100.000,-, 2 jaar zorgeloos rijden in een Skoda Kamiq en een reischeque t.w.v. €2.500,-. Je begrijpt, ik heb meteen 5 loten gekocht via de kleine Zara, die met haar stellige bewering dat alles online gaat het trouwens toch niet helemaal bij het rechte eind had. Want niet álles gaat online. Geniet van de spiksplinternieuwe Mokum Magazine editie!
Martijn van Stuyvenberg
Hoofdredacteur Mokum Magazine